Eksperimen model pembelajaran MMP dan Problem Solving terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa
Abstract
The purpose of this study was to determine whether the mathematics problem-solving abilities of students who received the Missouri Mathematics Project (MMP) learning model were better than the mathematics problem-solving abilities of students who received the Problem Solving learning model. The research was conducted at MTs Al-Iman Bulus Purworejo class IX A and IX B. The research method used was a quasi-experimental design, which refers to the instrument of students' mathematical problem-solving abilities. The study population came from grade IX students, with a total of 401 students. The sampling technique was cluster random sampling. The prerequisite test of normality, homogeneity, and balance before treatment showed that the data were normally distributed, homogeneous, and balanced. The prerequisite test for normality and homogeneity of the data after treatment showed that the data were normally distributed and homogeneous. The hypothesis test calculation using the t-test obtained of 2,2431 and with α = 5% ( ) of 1,6667. Based on the hypothesis testing results, the value of then is rejected; this means that the problem-solving ability of students who receive the MMP learning model is better than students who receive the Problem Solving learning model.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asfar, A.M.I.T., A.M. Iqbal A.A., & Sartina. 2018. Modifikasi Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) dengan Model Pembelajaran Explicit Intruction (EI) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Vol. 2 No. 4 Diunduh dari http://www.aksarapublic.com/index.php/home/article/view/ 105/99 pada tanggal 16 Maret 2020 pukul 10.37 WIB.
Depdiknas. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.
Hidayah, A & Irsanti A. 2015. “Penerapan Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa di SMP”. Diakses dari https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/edumat/article/view/ 629 pada tanggal 25 Agustus 2020 pukul 16.49 WIB.
KBBI. Online. 2016. “KBBI Daring: Pencarian. Kemdikbud”. Diakses dari https://kbbi.kemdikbud.go.id/ pada tanggal 12 Januari 2020 pukul 20.12 WIB.
Kompas.com. 2019. “Skor PISA Terbaru Indonesia, Ini 5 PR Besar Pendidikan pada Era Nadiem Makarim”. Diakses dari https://edukasi.kompas.com/read/2019/12/04/ 13002801/skor-pisa-terbaru-indonesia-ini-5-pr-besar-pendidikan-pada-era-nadiem-makarim?page=all pada tanggal 10 Januari 2020 pukul 12.22 WIB.
Nugroho, P. B., Suparni, & Mulin N. 2012. Efektivitas Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) dengan Metode Talking Stick dan Penemuan Terbimbing terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Diakses dari http://eprints.uny.ac.id/10075/1/P%20-%2072.pdf pada tanggal 25 Agustus 2020 pukul 16.32 WIB.
Payadnya, I P. A. A. dan I Gusti A. N. T. J. 2018. Panduan Penelitian Eksperimen Beserta Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Savitri, S. N., Rochmad, & Arif A. 2013. Keefektifan Pembelajaran Matematika Mengacu pada Missouri Mathematics Project terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Diakses dari https://journal.unnes.ac.id/sju/ index.php/ujme/article/view/3444/ 3119 pada tanggal 25 Agustus 2020 pukul 17.18 WIB.
Shadiq, F. 2009. Model-Model Pembelajaran Matematika SMP. Yogyakarta: PPPPTK Matematika.
Shoimin, A. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sutrisno, Joko AB. 2013. Pemecahan Masalah sebagai Tujuan dan Proses dalam Pembelajaran Matematika. Lentera. Diakses dari http://lenterastkippgribl. blogspot.com/2013/02/pemecahan-masalah-sebagai-tujuan-dan.html pada tanggal 7 Januari 2020 pukul 10.30 WIB.
Widoyoko, S. E. P. 2006. Evaluasi Program Pembelajaran. Diunduh dari http://umpwr.ac.id/download/publikasi-ilmiah/Evaluasi%20Program%20 Pembelajaran.pdf pada tanggal 6 Januari 2020 pukul 07.08 WIB.
_____. 2014. Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
_____. 2016. Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah Edisi Revisi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
DOI: https://doi.org/10.37729/jipm.v2i2.6681
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
JIPM
Department of Mathematics Education, Universitas Muhammadiyah Purworejo, Jln. KH. Ahmad Dahlan 3 & 6 Purworejo 54111, Jawa Tengah, Indonesia, E-mail: jipm@umpwr.ac.id , Telepon: 0275-321494
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.