ANALISIS KOHESI DAN KOHERENSI IKLAN DALAM SURAT KABAR KOMPAS

Heny Kusuma Widyaningrum

Abstract


Abstract : Advertising is a medium of communication between the owner of the product with prospective customers. With a compelling ad, prospective buyers will be lured into buying the products offered. As the process of persuasive communication, advertising has differences with discourse in general. Ad makers will use the language interesting, concise, easy to understand and influence the reader / listener to buy the product. In addition, the advertising language also must be effective, efficient, and easily remembered by the advertising goals. The purpose is to interpret the study of discourse discourse which is not covered by a specific semantics or syntax. Connection with this analysis is the study of discourse is used to find the cohesion and coherence in an advertisement in a newspaper.

Keywords : cohesion, coherence, commercial advertising, kompas

Abstrak : Iklan merupakan media komunikasi antara pemilik produk dengan calon konsumennya. Dengan iklan yang menarik, calon pembeli akan terpikat untuk membeli produk yang ditawarkan. Sebagai proses komunikasi yang bersifat persuasif, iklan memiliki perbedaan dengan wacana pada umumnya. Pembuat iklan akan menggunakan bahasa yang menarik, singkat, mudah dipahami, dan memengaruhi pembaca/pendengar untuk membeli produk tersebut. Selain itu, bahasa iklan juga harus bersifat efektif, efisien, dan mudah diingat oleh sasaran iklan tersebut. Tujuan kajian wacana adalah untuk menafsirkan wacana yang tidak terjangkau oleh semantik tertentu ataupun sintaksis. Kaitannya dengan analisis kali ini adalah kajian wacana digunakan untuk menemukan kohesi dan koherensi dalam sebuah iklan dalam surat kabar.

Kata Kunci : kohesi, koherensi, iklan niaga, Kompas.


Full Text: PDF Text

Refbacks

  • There are currently no refbacks.