PENGEMBANGAN MODEL PERANGKAT PEMBELAJARAN MENULIS LEGENDA DENGAN STRATEGI BELAJAR KUANTUM

Sukirno Sukirno

Abstract


Abstract: Developing Model To Teach A Legend Writing Using Quantum. The gene­ral problem of this research is that there is no teaching instrument model for a legend wri­ting using quantum learning strategy. In accardance with the problem, the aim of this re­search is to develop a model for the teaching of a legend writing using quantum learning strategies. The results of this research are a book and electronic device. The model in the form of a book consists of three models, namely (1) syllabus model and learning evalua­tion system of a legend writing, (2) learn­ing materials model of a legend writing, and (3) learning scenario model of a legend writing. The model in the form of an electronic de­vice consists of a vcd containing the visualization of a legend writing materials. Based on the analysis of qualitative data, the three learning instrument models have the effective­ness in the main material part, learning experience, achevement indicator, evaluation sys­tem, and sourse part and the media used. Based on the analysis of quantitatif data, it is known that there is a difference of pre-test score and post-test score of a legend writing competence using convensional learning strategy, but such a difference is not a signifi­cant one (p > 0,005). On the other hand, the pre-test and post-test scores of a legend wri­ting using quantum learning strategy has a significant defference (p < 0,001). Thus, the three models of learning instrument are proved effective and influence on the developmen of a legend writing competence.

Key word: learning instrument model, legend writing, quantum learning strategy

 

Abstrak: Masalah umum penelitian ini adalah belum ada model perangkat pembelajaran me­nulis legenda dengan strategi belajar kuantum. Sesuai dengan masalah tersebut, tuju­an penelitian ini adalah menghasilkan model perangkat pembelajaran menulis legenda de­­ngan strategi belajar kuantum. Hasil penelitian ini berbentuk buku dan elektronik. Mo­del ber­bentuk buku terdiri atas tiga model, yaitu (1) model silabus dan sistem penilaian pembelajaran menulis legenda, (2) model bahan ajar pembelajaran menulis legenda, dan (3) mo­­­del skenario pembelajaran menulis legenda. Model berbentuk elektronik berupa satu keping VCD berisi visualisasi materi pelajaran menulis legenda. Berdasarkan anali­sis data kualitatif, ketiga model perangkat pembelajaran tersebut memiliki keefektifan pada bagian materi pokok, pengalaman belajar, indikator pencapaian, sistem penilaian, dan bagian sumber serta media yang diguna­kan. Berdasarkan analisis data kuantitatif di­ke­tahui bahwa perbedaan skor tes awal dan tes akhir kemampuan menulis legenda de­ngan strategi belajar kon­vensional terdapat per­be­daan, tetapi perbedaan itu tidak signifi­kan (p > 0,005). Sebaliknya, skor tes awal dan tes akhir kemampuan menulis legenda de­ngan strategi belajar kuan­tum terdapat perbedaan yang signifikan (p < 0,001). Jadi, keti­ga model perangkat pembe­lajaran tersebut terbukti efektif dan berpengaruh terhadap peningkatan kemampuan menulis legenda.

 

Kata kunci: model perangkat pembelajaran, menulis legenda, strategi belajar kuantum.


Full Text:

PDF Text


DOI: https://doi.org/10.37729/btr.v1i01.3492

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Penerbit:

Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Purworejo
Jl. KHA. Dahlan 3 Purworejo, Jawa Tengah, 54111
email: pbsi@umpwr.ac.id


Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.